Kalla Fakta om Hjärttransplantation

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev, och kan bara ursäkta det med att jag haft massor att göra. Våren kom ju, och jag har försökt vara ute så mycket som möjligt. Altanen avblåst med högtryckstvätt, massor av fröer sådda, rabatter rensade, buskar klippta m.m. m.m.

Men nu har jag suttit och sett på Kalla Fakta om hur hjärttransplantation nu bara ska få förekomma i Göteborg och Lund.
Först vill jag klargöra att jag jobbat på Thorax både i Göteborg och Stockholm, och jag vill inte på något sätt säga att den ena är bättre eller sämre än den andra!!!

Men... Thorax i Stockholm är otroligt duktiga på ECMO behandling. ECMO är enkelt förklarat en variant av hjärt-lungmaskin.
ECMO center på Astrid Lindgrens barnsjukhus och Thorax kliniken på Karolinska är ledande i Sverige och Norden, om inte Europa, vad det gäller ECMO behandling (båda ligger altså på Karolinska Solna).

Sanna som framträdde i kvällens Kalla Fakta var min sista patient på Thorax i Stockholm, innan jag slutade och flyttade tillbaka till Göteborg. Allt om hur dålig Sanna var framkom inte i kvällens kalla fakta, och på grund av sekretess kan jag inte gå in på något om henne heller. Men en sak kan jag säga, och det är att Sanna aldrig hade överlevt en transport. Hade man kunnat gå in mer på detalj om hur dålig Sanna var, så hade man nog mer kunnat förstå hur viktigt det är att Thorax Karolinska får fortsätta att transplantera.

Under de 3 år som gått sedan Sanna transplanterades och jag flyttade från Stockholm, har jag många gånger tänkt på henne och på hur det har gått. Mitt sista arbetspass gjorde Sanna ett stort framsteg vilket gjorde att mitt sista arbetspass blev fantastiskt bra. Men jag visste inte hur det hade gått för henne sen. När jag såg henne i rutan, frisk och med klara ögon och fin färg, så började mina ögon att rinna av glädje.

När man fattar beslut om att flytta transplantation från Karolinska, har man då verkligen tagit med de här riktigt dåliga patienterna i beräkningen? Mannen från Socialstyrelsen sa att det hade dom gjort, men vad han inte sa var om dom hade bedömt riskerna med transport som små. Menade han att man sparar kostnaderna om dessa dåliga patienter inte överlever?

För några år sedan så var diskussionerna starka om att stänga ner ett flertal akutmottagningar framför allt barnakutmottagningar. Protesterna om att det blev långa resor för svårt sjuka människor som kanske inte skulle klara transporten, bortförklarade man med påståendet att akuten i östersund har flest överlevande i landet. Då sa jag att ja visst... men ni säger inget om hur många patienter som dör under transporten dit!!!
Resultatet av att man lagt ner nästan alla barnakutmottagningar i Stockholm, ser vi idag i alla uppmärksammade fall från Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm. Den stackars personalen där är överbelastade!

Om man är vårdpersonal oavsett om man är läkare, sjuksköterska, undersköterska eller annat, så är vi inga övermänniskor. Vi kan inte klara hur mycket som helst.
Jag mår illa när jag tänker på hur mycket pengarna ska få styra, det handlar ju om människoliv!!

Jag har arbetat med hjärtsjuka i största delen av mitt yrkesverksamma liv, min ena dotter är född med hjärtfel så jag har anhörig erfarenhet med. Man kan säga att hjärtan och hjärtssjukvård ligger mig varmt om hjärtat. :-) Det betyder så mycket för mig att jag efter arbetstid åkt runt på olika företag för att hålla kurser i Hjärt-lungräddning.

Jag har jobbat i vården i många år och satt en stolthet i att både vara tekniskt väldigt duktig och att ha en stor portion empati för både mina patienter och deras anhöriga. Under alla dessa år så har man dragit ner på vårdpersonalen mer och mer. Nu hinner man knappt sätta sig ner och hålla en patient i handen och lugna eller trösta.
När jag var nyutexaminerad så hade vi världens bästa sjukvård... det var länge sedan nu, även om våra politiker gärna slår sig på bröstet om att vi har sjukvård i världsklass. Jo, personalen är nog fortfarande i världsklass men det finns inte tid och pengar.

Snälla, rara politiker, ta inte bort fungerande verksamheter, låt oss få behålla en bra sjukvård. Ge människor tryggheten i att kunna få hjälp när dom behöver den, och ge en otroligt kompetent vårdpersonal möjlighet att få utföra en sjukvård i världsklass.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0