Söndag morgon

God morgon alla.
Jag har nu varit dålig på att skriva under 2 dagar, men först var jag lite upphetsad och glad över att min dotter vann biljetterna till melodifestivalen, så det blev en hel del samtal. Lite fjantig är jag nog, men jag satt som limmad framför melodifestivalen, försökte se Emma i publiken, och blev nästan tårögd när jag föreställde mig känslan av att sitta i publiken och vara en del av stämningen.

I förra veckan gjkorde jag en rejäl omställning av mina matvanor. Delvis för att jag för mina leders skull skulle behöva gå ner några kilon, och delvis för att bli lite piggare. Problemet är att grönsaker är så fruktansvärt dyrt. Men jag har letat efter bra ställen att handla och just nu har Lidl en drive där dom sänkt priset på grönsaker motsvarande momsen = 12%.

Det har faktiskt gått riktigt bra, och igår lyckades jag gå på en lite längre promenad. På grund av diskbråck och en dålig höft, har promenader och träning i alla former varit i princip omöjligt. Men jag är envis, och jag lyckades gå en väg där det inte är så mycket rak asfalt, och det fungerade... även om jag hade mer ont på kvällen.

Idag tänkte jag testa att simma. Problemet med att simma är att man inte känner när man fått nog, smärtan kommer senare. Så jag ska försöka ta det lugnt. Om jag börjar med 500 meter idag, så borde det kunna ge en bra vägledning om det är nog, eller om jag kan öka lite.

Även idag skiner solen, och jag har flera gånger suttit ute i solen och druckit kaffe under helgen. Men den som har mest vårkänslor är nog Tilda (katten) hon rusar fram som skjuten ur en kanon, och när hon är ute så rusar hon upp och ner från träden i en rasande fart.

Ja... nu vill vi verligen ha lite vår.


Kommentarer
Postat av: Linn

förresten :) varför är medelartärtrycket det viktigaste så att säga?

2010-03-14 @ 12:41:12
URL: http://lilladoktorn.blogg.se/
Postat av: Eva

Medelartärtrycket visar ju mer hur den totala slagvolymen är.

Du vill inte ha ett för högt medelartärtryck vid ex nyop hjärtpatient, aneurysm, klaffar och liknande, men ett lågt MAP (medelartärtryck) kan också visa sig vid ex. hjärtsvikt.

Vid intrakraniella blödningar, kan ett lågt ICP och ett lågt MAP vara tecken på ett dåligt cerebralt perfusionstryck(CPP. Svårbalansgång där, då man ofta aggresivt jobbar för att sänka ICP vid intrakraniella blödningar.

Inom IVA vård mäter man i princip alltid systoliskt, diastoliskt och medelartärtryck.

2010-03-14 @ 16:05:28
URL: http://firstaid.blogg.se/
Postat av: Linn

okej, bra info!

2010-03-14 @ 19:10:08
URL: http://lilladoktorn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0