Varning för bluffakturor

Jag håller nu sedan en tid tillbaka på att avveckla mitt företag, men fortfarande är det en del arbete kvar med avtal, fakturor som kommer, bokföring och årsbokslut.

Idag kom en faktura som gjorde mig rejält förbryllad först, och sedan förbannad.
Fakturan kom från Enironet.se. Det första som slog mig var eniro, och att jag ju hade sagt till dom att jag inte ville ha deras tjänster. Blev lite irriterad över att dom skickade faktura ändå. Sedan reagerade jag över eniroNET.se, vaddå net?

När jag tittade närmre på fakturan, så kom den från Skandinavisk Handelstjänst AB.

Specifikationen var
Enironet.se marknadsföring 1 st Pris 1685,04
Banner                              1 st Pris 1107,13

Totalsumma 3490,21 varav moms 698,04

Försökte ringa nummret på fakturan för att påtala att jag minsann inte beställt någon sådan tjänst. Upptaget hela tiden, naturligtvis.

Kundnummer fanns där, men... inget fakturanummer!!

Precis ovanför betalningsavin med väldigt liten text läser jag sedan följande.

"Då detta är ett erbjudande om att ingå Avtal för marknadsföring på www enironet se, så föreligger ingen betalningsplikt. Önskar ni ej utnyttja detta erbjudande så behöver ni inte betala denna avi."

Tyvärr så är den här typen av "fakturor" inte olagliga... ännu... då det ju faktiskt står att det är ett erbjudande även om den informationen står med liten text.

Privatpersoner kan i sådana här ärenden vända sig till Konsumentverket, företagare får vända sig till sin branchorganisation.

Nu ska jag nog ta ett bad och lugna ner mig lite.

Kommentarer
Postat av: 2barnspappan

Som tur är har vi ett system som stoppar dessa fakturor. Men visst slinker en och annan igenom och dom är väldigt tråkiga att ha att göra med!

Önskar dig en trevlig helg!

2010-03-19 @ 12:57:01
URL: http://brevetsomaldrigkomfram.blogg.se/
Postat av: Linn

tolkar usk EKG? :)

2010-03-25 @ 10:04:20
URL: http://lilladoktorn.blogg.se/
Postat av: Eva

Hej Linn!

På de avdelningar där patienterna är uppkopplade på övervakningsskåp eller telemetri, så bevakar ju usk EKG som visas där, och rapporterar till ssk eller läkare om förändringar sker (block, rytm, m.m.m.m.), om pat slår över i flimmer, om VES ökar, om det blir VES i biggenemi,triggenemi eller kopplade VES.

Usk tar även pappers EKG, och på vissa ställen kan usk göra en första kontroll om avvikelser finns, men det är alltid en läkare som ska tolka EKG´t, och vid avvikelse eller osäkerhet ber man en cardiolog titta på det.

På de flesta övervakningsskåp finns möjlighet att skriva ut en remsa om det är någon form av avvikelse som syns, så man kan visa för ansvarig läkare.

2010-03-25 @ 10:33:11
URL: http://firstaid.blogg.se/
Postat av: Linn

Jaha, det är så pass alltså! Jag trodde inte usk kunde någonting om EKG alltså...Mycket jag får lära mig utav dig och din blogg ;)

2010-03-29 @ 12:50:44
URL: http://lilladoktorn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0