Första hjälpen mot förkylning!?

Utan att skryta kan jag säga att jag vet att jag är en väldigt bra och duktig undersköterska. Jag har jobbat med svårt multisjuka patienter, jobbat på akuten och har en särdeles förmåga att alltid råka ut för akuta situationer som sjukdommar eller olyckor när jag är ute. Kommer ofta före polis och ambulans till olycksplatser. Kanks efinns det en orsak till att jag är instruktör i Första hjälpen, eller vad tror ni?

Jag vet precis vad jag ska göra om någon satt i halsen, fått ett hjärtstopp, brutit arm eller ben, har ett stort blödande sår, får ett ep-anfall eller om en diabetiker blir akut dålig. Jag kan tejpa idrottsskador och ta hand om personer i grav psykisk chock eller en som är på väg att gå in i chock (cirkulationssvikt) m.m. m.m. m.m.

Men... nu sitter jag här med feber, super ont i halsen, nyser hela tiden och näsan rinner hela tiden.
Så om man klarat av att vårda folk med stora hjärnblödningar, brutna ryggar, folk i Hjärt-lungmaskin, yxor i bröstkorgen m.m. så borde man väl veta hur man botar en förkylning?
Nope! För oavsett hur framstående vår sjukvård än är, så har ingen ännu kommit på något botemedel mot förkylningar.

Huskurer finns ju en hel del. Vitlök och c-vitamin och naturligtvis the med honung eller honungsvatten är nog det mest kända. Men ärligt talat, så är det nog för sent med dessa huskurer när förkylningen väl brutit ut. Enligt en immunolog s¨är det högst tveksamt om några kosttillskott överhuvudtaget fungerar.

Sedan har vi ju panodil/alvedon som får oss att må lite bättre för några timmar. Men där är jag övertygad om att sådant endast ska användas om man är ordentligt påverkad av febern, annars så ska febern bränna bort bakterierna. Hmm... enligt samma immunolog är inte det heller vetenskapligt bevisat, men DET vill jag tro på.


Well... det är väl bara att vila och dricka mycket vatten som gäller, för det vet jag i alla fall är bra, så dags för soffan med massor av vatten och en hushållsrulle bredvid.

God natt alla människor därute.


Kommentarer
Postat av: 2barnspappan

Då kan jag hjälpa till lite..

För det finns faktiskt en sak som hjälper även när den brutit ut!

Te med 80% strå rom i!! Fördelning 9/1

Problemet är ju bara att det inte går att få tag på 80% här i sverige.



Önskar dig en trevlig helg!

2010-05-28 @ 15:37:03
URL: http://brevetsomaldrigkomfram.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0