Nya riktlinjer för HLR

Under många år hade vi samma riktlinjer för hur HLR (Hjärt- LungRäddning) skulle gå till, för fyra år sedan ändrades dessa riktlinjer radikalt.
Från utbildningar som skulle ta 3 timmar, så skulle utbildningen i HLR nu kunna göras på ca 45 min. Från max 10 deltagare, kunde man nu ha kurser med upp till 50 deltagare.
Alla deltagare ska nu förses med en egen docka, en liten uppblåsbar sak, som deltagaren helst skulle köpa och ta med sig hem och sedan kunna träna till när de såg på en dvd.

Man ändrade också från att börja med inblåsningar, till att börja med kompressioner (trycken på bröstet), även antalet kompressioner ändrades från 15 till 30.
Så idag börjar man med att göra 30 kompressioner och sedan 2 inblåsningar. På samma gång ändrades också handplaceringen, så placeringen nu ska vara mitt på bröstet istället för att behöva leta och känna efter revbensbågen.

Vissa av dessa förändringar tyckte jag var jättebra. Att öka koncentrationen till kompressionerna och därmed öka flödet till viktiga organ som hjärnan är kanon, även förenklingen av handplaceringen är kanonbra.

Jag tror det är väldigt bra att förenkla metoden för HLR bara det fortfarande ger en bra effekt, vilket detta har, till och med bättre. Det är svårt nog för den som inte jobbar inom akutsjukvården att våga ge HLR och att försöka komma ihåg vad som sas på kursen.

Men vissa saker har jag fortfarande svårt för att tycka att de är bra.
Att sätta 50 personer i ett rum och sedan sätta på en dvd som de sedan ska lära sig HLR till, kan det verkligen bli bra? Hur kan en instruktör kunna se om någon får problem med något? Dessa små uppblåsbara dockor kan vara väldigt svåra att träna på, delvis för att dom är väldigt låga, delvis är det otroligt svårt att göra inblåsningar, eftersom det är lätt att lägga lillfingrarna på dockans hals och därmed stänga till flödet, ett annat problem brukar vara att man trycker för hårt med munnen och på så sätt stänger till och har svårt att få in luft.
Och alla frågor som brukar komma upp, hur ska man ha tid att svara på dem? En del i att få folk att våga ge HLR är att hjälpa dem att känna sig trygga. Hur gör man det på så kort tid och med en så opersonlig kurs?

När jag håller kurser i HLR så har jag fortfarande sällan fler än 10 deltagare, så att jag kan se alla och hjälpa till när någon får problem. De får gott om tid att träna. Vi tränar tillsammans och var för sig. Och jag ser till att de får tid att ställa frågor.
Nu kombinerar jag HLR kurserna med kurs i Första Hjälpen. Jag tror det ytterligare ökar tryggheten hos deltagarna när de vet vad de ska göra i fler situationer.
När vi är klara med första hjälpen delen, så kör vi ytterligare en omgång HLR, och då sitter det kanonbra hos alla deltagare.

Nu undrar jag om det kommer bli några stora förändringar denna gången. Jag hoppas i alla fall att jag får möjlighet att gå på kongressen. För en hjärt freak som mig, så är det underbart att få 2 hela dagar med bara prat och föreläsningar om hjärtat. Ja, jag längtar faktiskt.


Kommentarer
Postat av: tea

tack snälla för din kommentar! det betyder mycket att höra sånt från någon som faktiskt jobbar med det. jag har hört det någon gång tidigare också, och jag hoppas verkligen att det stämmer, att man kommer till något fint och att inte allting bara blir kolsvart och tar slut.



det läskigaste är dock att inte veta hur och när man själv samt nära och kära kommer gå bort. det finns egentligen ingen mening med att fundera på sånt där, men ibland drar tankarna iväg ändå. Precis som du skriver, måste man leva för nuet och ta till vara på livet.



tack igen, kram.

2010-05-04 @ 17:27:29
URL: http://livelove.blogg.se/
Postat av: Marie

Kul att du har hittat till min blogg och att du verkar gilla den. Ser att vi är i samma bransch. Själv är jag distriktsköterska.De senaste åren har jag dock arbetat som företagssköterska och därmed även hållt en hel del HLR-utbildningar och en och annan första-hjälpen-utbildning. Jättekul, tycker jag.

2010-05-04 @ 23:07:46
URL: http://palivetsstig.blogg.se/
Postat av: tea

sv: Åh, jag beklagar! Håller med dig, det hade bara förvärrat allting att gå runt och veta/vänta. Det är nog bra att människor stannar upp och tänker till lite kring döden. Man börjar uppskatta saker mer och tar inte förgivet människorna runt omkring sig.



Ha en fin dag Eva!

2010-05-05 @ 13:33:22
URL: http://livelove.blogg.se/
Postat av: FERHAT - Studerar till sjuksköterska

SV: Det var faktiskt intressanta föreläsningar, främst smärtfysiologin :).



Man får väl då hoppas att det blir varm sommar :P.



Tack desamma! :D

2010-05-05 @ 16:44:11
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: Emma

Vad roligt för dig mamma! Jag hoppas också du får/fått?? möjlighet att gå på den! Älskar dig! Puss

2010-05-11 @ 11:37:26
URL: http://firstladies.blogg.se/
Postat av: 2barnspappan

Tittar in och önskar dig en bra dag!

Hoppas kongressen var bra.



Kram

2010-05-12 @ 11:04:39
URL: http://brevetsomaldrigkomfram.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0